
D1.108 

Van: 
Aan: 
cc: 
Onderwerp: 
Datum: 

,I;2.@ 
.1.2.e 
.1.2.e 

FW: N'. -• -• - nl: Vervalst screenshot Telegraaf.nl claimt verband corona~ en 5G 
zondag 12 aprfl 2020 20:17:46 

Ha collega's, 
Ter info dit bericht van Nieuwscheckers voor zover nog niet gezien. Mocht aanvullend op 
wat al loopt (met oa verklaring nctv, politieonderzoek en woordvoering Grapperhaus) 
meedenken vanuit de IWG gewenst zijn, dan horen we het graag. 

5ï3:2:ë 

Verzonden met B1ackBerly Work 
(www.blackberry.com) 

van: 9-1- é_ tatninbzk nl> 
Datum: zondag 12 apr. 2020 3:51 PM 
Onderwerp: Nieuwscheckers.nl: Vervalst screenshot Telegraaf.nl claimt verband coronavirus en 5G 

Vervalst screenshot Telegraaf.ni claimt verband coronavirus en SG 

Sinds enkele dagen circuleert online een vervalst screenshot van een Telegraafbericht met de 

kop: `Zuid-Korea: verband gevonden tussen corona en 5G.' Een dergelijk bericht heeft nooit 

op Telegraaf.ni gestaan: iemand heeft een bestaand bericht vervalst om de complottheorie te 

verbreiden dat het 5G-netwerk de ware oorzaak is van COVID-19. 

Bewering 

De Telegraaf heeft online een bericht gepubliceerd — en snel verwijderd — dat een verband 

legt tussen het coronavirus en 5G. 

Oordeel 

Onwaar. 

Bron van de bewering 

Op Twitter en Facebook verschenen op 10 april berichten met een screenshot van een 

Telegraaf-artikel waarvan alleen kop, eerste alinea en een deel van de foto te zien zijn. 

Volgens het bericht hebben Zuid-Koreaanse artsen in het Journal of Korean Medicine 

gepubliceerd dat SG onder meer tot ademhalingsproblemen leidt en dat zij geen virus vonden 

dat COVID-19 veroorzaakt. Het bericht verscheen die dag ook op de complotsite JDReport. 

Volgens degenen die het bericht postten, was het snel van de Telegraaf-site verwijderd. 

Waarom klopt dit niet? 

In het Journal of Korean Medicine is geen artikel gepubliceerd over 5G en het coronavirus. Het 

artikel uit het screenshot is niet te vinden op Telegraaf.nl, niet in de cache van Google, en niet 

in het Internetarchief. De online redactie van De Telegraaf ontkent desgevraagd dat het artikel 

ooit op de site heeft gestaan. 

Kortom: het screenshot is een vervalsing. De vervalser heeft in een echt Telegraaf-bericht van 

9 april (luid-Korea: genezing corona met bledplasma') kop en eerste alinea aangepast. Het 

begin hiervan komt sterk overeen met dat van het valse bericht, inclusief de verwijzing naar 

het wetenschappelijke tijdschrift: 'Zuid-Koreaanse artsen melden dat twee mensen met zware 

klachten door het coronavirus zijn genezen nadat bloedplasma was toegediend van andere, 

weer herstelde coronapatiënten. Zij beschrijven dat in een artikel in het Journal of Korean 

Medicine.'



Hoewel deze ongefundeerd is, is de samenzwéringstheorie dat SG de ware oorzaak is van 

COVID-19 sinds januari snel populair geworden in grote delen van de wereld. Sinds 5 april zijn 

in Nederland op zes plaatsen zendmasten in brand gestoken. Omdat de daders op dit moment 

,nog niet zijn aangehouden en geen verklaringen hebben achtergelaten, is onzeker of deze 

daden verband houden met de jongste samenzweringstheorie over het 5G-netwerk of met al 

langer levende bezwaren tegen SG. 

Vervalste screenshots van sites van nieuwsmedia en instellingen zijn sinds het begin van de 

coronacrisis vaker verschenen op sociale media. Een maal werd zelfs de site van RTL Nieuws 

nagemaakt. De simpelste manier om ze te checken: ga na of het bericht inderdaad 

gepubliceerd is door het bewuste medium door op die site of in Google te zoeken op de kop. 

Conclusie 

Het screenshot van een bericht op Telegraaf.nl dat een verband legt tussen het coronavirus 

en SG is een van de vele vervalsingen die de afgelopen weken de ronde deden. 


